tisdag 15 maj 2007

Google fördummar oss


Jag läste på IDG.SE idag om hurvida Google's pricksäkra sökträffar påverkar våra kunskaper negativt. Förr i tiden när man satt och funderade på något man inte riktigt kom ihåg, tog man ofta hjälp av vänner, faktaböcker eller i vissa fall hemsidor på nätet.
Men det var aldrig så att man automatiskt satte sig framför datorn för att söka upp informationen man var ute efter, för då visste man att det kunde ta lång tid att hitta rätt och dessutom var källorna inte så pålitliga alla gånger.
Nu har Google blivit så effektiv i sökningen av information att den nästan aldrig prickar fel.Om jag inte minns vad Ukrainas huvudstad heter söker jag enkelt på
"Ukraina +huvudstad" på Google och vips så har jag svaret "Kiev" framför mig.

"Stan Schroeder på sajten Mashable.com skriver att den här utvecklingen leder till att vi blir allt mer fördummade. Han menar att det inte längre finns något större behov av att komma ihåg viktiga fakta så som när viss president regerade eller vad huvudstaden heter i ett visst land. Allt finns ju samlat under Googles vingar och kan enkelt slås upp på ett fåtal sekunder."
Jag skulle vilja påstå att eftersom man vet att det är såpass enkelt att ta reda på information kan man bredda sina kunskaper dubbelt så snabbt som man annars kunnat om man inte hade tillgång till den snabba informationen.
Jag tycker åtminstone att eftersom jag ofta använder mig av google och wikipedia så utökar jag mina kunskaper snabbare än om jag varit tvungen att gå till ett bibliotek för att söka efter det jag är ute efter. Det har man inte ork eller tid med och väljer istället att strunta i att ta reda på den exakta faktan.
Nej, Stan Schroeder har fel. Om man är oallmänbildad och inte tar till sig den informationen man söker efter blir man möjligen fördummad men om man är normalt funtad så minns man det man en gång sökt efter och behöver därför inte söka efter informationen igen.

1 kommentar:

S.C. sa...

Faktakunksap är sedan en längre tid utelämnat i våra skolor, det var snarare på våra mormödras fäders tid som man var tvungen att lära sig den lilla katechesen utantill i skolan. Däremot handlar det hela om kunskapsidén, episteme. En definitionsfråga. Klart du måste läsa böcker, klart du måste bearbeta information genom att använda den .. det handlar inte så mycket om att ha den till hands utan vad man gör med den.