torsdag 10 maj 2007

Finlandsfärja och tävling


Jag gjorde ett bidrag till nån slags tävling på p3 om det värsta minnet från en konsert. Jag spädde nog på det lite som sig bör men allt hände på den där båten. Jag brukar inte tävla men sitter med radion igång och skriver en tenta. Allt som gör att jag slipper hålla på med den här tentan är värt att ta tag i. Det är mycket att ta in, så kära läsare ta det lugnt. Ett djupt andetag och kör i vind.. Du klarar det. Jag vet. Om ni bara läser så berättar jag sen för er om jag vinner något ..

Hej populär.

Här ska jag berätta för er om det värsta offentliga musikframförandet som jag tagit del av. Det hela tog plats på en finlandsbåt, en farlig början.
Jag och mina kamrater skulle göra det man brukar göra på en finlandsbåt, vilket ledde till att vår hjärnkapacitet tillsammans med alla icke arbetande på båten, motsvarade dreglande senildementa gamla gubbar som vårdslöst springer omkring helt fria från ansvar. Dricka, restaurang, mat, dricka, hytt, "förfest"-dricka och sen iväg till evenemanget eller konserten som skulle ta plats. Vi entrar platsen där fattaru skall spela, golvet är helt tomt och enda rörelsen i rummet är vid barerna där vagt liv verkar finnas. Fattaru entrar scenen sedvanligt sent som sig bör, och vi står en tio personer vid räcket och gormar. Det visar sig att en ur bandet har missat båten men "the show must go on" som dom säger. Vi får höra en två tre låtar innan skivspelaren hoppar ur pga den pågående stormen utanför båten. Min kamrat som står brevid mig är i en helt annan värld och börjar skrika högt och väl ljudande "NEEEEEEEJ!". Nu är vi inte speciellt många i rummet så en i bandet går fram till honom vid kanten och säger att de inte riktigt kan rå för vad som händer. Min kamrat svarar med ett "NEEEEEEEEJ!" och bandmedlemmen förstår att det verkar meningslöst att resonera med min kamrat. En låt till och elen försvinner. "NEEEEEJ!". Killarna i fattaru börjar bli otåliga och oförstående, vet inte riktigt vad de ska göra. En halv låt, skivan ballar ur igen. En av mina andra kamrater kommer tillbaks från toaletten med ett par kalsonger i ena handen, "Jag stod vid pissoaren och skulle prutta och råkade bajsa på mig lite, maten som vi åt var nog inte så bra.". Jag känner hur jag själv börjar oroa mig i magen. Samtitigt: "Freestyle! Freestyle!" två av mina kamrater börjar skrika åt fattaru nu när de inte blir entertainade längre. Killen i bandet böjer sig ner till min kamrat igen och säger att han själv kan väl freestyla. "FREESTYLE!" "FREESTYLE!" och mans ser uppgivenhet i fattarukillens ögon, samtidigt måste jag hålla för munnen på min andra kompis som just skall börja försöka att just freestyla. Där någonstans tog konserten slut och där började bara allt som egentligen skulle gå fel under hela resan. Vi fick inte se någonting egentligen, inte en hel låt utan att nått gick snett och ingen hade vi att dela upplevelsen med förutom en handfull människor. Som konsert är det nog det värsta jag varit med om.

Inga kommentarer: