tisdag 12 februari 2008

Radiobrus

Vad händer på Sveriges radio P3? Varje vardag mellan kl 13.00 och 14.00 sänder Deniz Merdol sitt radioprogram Mitt P3. Med ämnen som "Hej då kreditkort" och "Hur gör man slut med vänner?", försöker Deniz skapa en folklig myshörna där hon i varje program bjuder in en av sina vänner för att diskutera vardagsproblem och "samhällsfrågor".

Programmet börjar med att Deniz presenterar dagens ämne med ett engagemang som kan återfinnas hos bland annat programledare i så kallade ordleksprogram som sänds på våra kommersiella tv-kanaler (Ordjakten etc). Det känns lite som att en dagisfröken försöker sälja på mig en TV-Shop-produkt. Monologerna skiftar från att vara stakiga och oförberedda till att läsas direkt ur manus.

Jag mår uppriktigt sagt dåligt när Deniz börjar gasta om hur fin hon är i sin nya frisyr, hur trevlig hennes kompis är som hjälper henne bära matkassar och när de skrattar åt sitt internskämt om att de ska skaffa barn tillsammans om fyra år, då orkar jag inte längre!? Programmet har ingen som helst poäng och urartar oftast i något internt kackel mellan Deniz och hennes gäst för att sedan återgå till en agenda som framförs på samma sätt som en muntlig högstadiepresentation som läses innantill. Hela min kropp ryser och jag får genast minnesbilder av den där duktiga tjejen i skolan som räckte upp handen hela tiden och smörade för lärarna, hon som lärde sig upprepa det som nyss sagts, men vars kunskap saknade all substans.

Deniz verkar inte vara en blyg person, dock saknar hon total självinsikt och jag tycker mig ana en smula dåligt självförtroende i hennes utspel. Mycket, om inte allt kretsar kring vad hon tycker, har gjort, gör och fantiserar om att göra och det tar bara ett par minuter innan jag tvingas byta till p4.

Jag vet inte om Deniz är medveten om hennes inkompetens som radioprogramsinnehavare, eller om hon tror att hennes stela uppstagade diskussioner faktiskt kan vara intressant att lyssna på. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet och att Deniz ägnar kvällarna åt att bläddra på arbetsförmedlingen hemsida efter nya jobb? För speciellt långvarig på p3 kan hon omöjligt bli.

3 kommentarer:

gno sa...

haha! ja jävlar jochen! det var ett snyggt inlägg! hatten av!

S.C. sa...

Jo, vi behöver mer cynism och kritik på den här sajten. bara en massa dravvel om roliga saker och "bra" grejjor vi borde kolla in. Men det här var "bra" Jocke! verkligen kul!

Anonym sa...

There's definately a great deal to learn about this issue. I really like all of the points you've made.


Here is my web blog: swim mp3