tisdag 26 februari 2008

Hank Williams, Dylan och Jack White


Hank Williams, Dylan och Jack White. Ja, vad har de alla gemensamt egentligen? Jo det ska jag förklara för er. Fantastiska saker. När jag fyllde 24 fick jag ett par leksakspickadoller, en flaska whiskey och en samlingsbox med Hank Williams. Kanske världens bästa country artist, eller när jag tänker på det finns det nog ingen Honky tonkande person som kan slå honom. Död 29 och en legend. Den 1:a januari 1953, lämnade Hank Williams Andrew Johnson Hotel i Knoxville Tennessee efter att ha skjutit en drös med B12 och morfin. Hank satte sig i sin cadillac, och sägnen sade att han hade en whiskeyflaska med sig vid ratten. detta är dock osanning då "though contrary to popular belief, he did not have a bottle of whiskey with him. He was trying to get his career back on track by proving to promoters that he could be sober and reliable." Vi fick nog vänta till Johnny Cash kom igång rejält för att få en lika hårdnackad skönsjungande snubbe i staterna. Hur som haver, över till en annan mer levande legend, nämligen Bob Dylan. Vad som nu har hänt är att den legenden har hittat 20 ofärdiga texter av country legenden. han bad då Jack White komponera "You know that I know". Helt fantastiskt helt enkelt, eller jag kan tänka mig det. Andra, mindre legendariska personer som komponerar till texterna är, bland andra: Willie Nelson, Lucinda Williams (inte släkt) och Alan Jackson.

Hey good lookin´!



Mer på DN och Wiki

Inga kommentarer: