torsdag 18 december 2008

Klotter


Ordet klotter härstammar ända från 1825, i danskan och norskan heter det bestämt "kludre". I tyskan har vi "kritzelei" och i engelskan kan använda "scrawling" samt "scribble-scrabble". I radarsammanhang innebär klotter att en slags störning kan förekomma vilket döljer efterspanade mål med svaga ekon.


Igår när jag kom till skolan fick jag en tillsägelse av vaktis här på skolan. tydligen hade jag, nu för fjärde gången, inte riktigt varit noga med att stänga allt. In i vårt fina lilla kapprum hade några nämligen tagit sig fönstervägen och vipps på var väg satt det en proper tag. De hade även sprutat ut handkräm över hela golvet men inte haft sönder något eller så. Tur att de inte kom in i klassrummet. Barnen var så oroliga så, "Vart ska vi nu vara?" "Varför har de gjort så?" "Kan man gå in på toaletten?" och "Vad står det?". Lite läskigt var det för dom. Men vi körde på som vanligt. Idag är för övrigt sista dagen innan avslutning. I och med att nån är sjuk, några ska köra (alltså, sjunga i kören) på morgonen och några ska spela flöjt så kommer jag tillsammans med fem-sex elever att ha en avslutning fram till nio innan vi då gemensamt går till den stora avslutningen där de får titta på sina kamrater.


Jag kan nog avsluta med en stilla undran som jag tror Demetri Martin gjorde:

"Who the hell brings a pen to the toilet?"

Bilden är ifrån en byggarbetsplats toalett. Jag läste i en blogg att innan damen som då tog bilden gick in så ursäktade de sig för hur det såg ut. Det roliga är kanske hur du egentligen ser den typiske klottraren som en ung problematisk pöjk snarare än en fyrtiofem årig överviktig byggarbetare.


1 kommentar:

gno sa...

det var ju dumt att du glömt att stänga efter dig sebbe, fy fy.
men det här var ju en skitbra historia varför berättade du inte den för mig liksom? puss