söndag 7 december 2008

Det är slitsamt att ha roligt.



"Det är vatten överallt! Vad gör du?"
"Jag sköter det här."
"Men, du häller från fel håll."
"Jasså, jag trodde pipen var där."

Gustav nämnde tidigare under kvällen att överallt där Tobbe varit var det nu mera blött. Så var det på båten också; när vi hade blivit utvingade för bäddning i våra hytter var det öl lite varstans i korridoren. Framförallt var det obscena obehagliga samtal som florerade, vi vet inte bara nu vad feltching är utan vi fick en hel del mimik av Gno och Olof att måla upp bilden med i våra huvuden. Samtidigt klev finska städtanter omkring i rummet, städandes och bäddandes. Dessa trevliga pojkar, dessa trevliga pojkar. Ta det inte fel nu, en av tanterna menade med ett muntert "Duktiga pojkar." att vi ändå skötte oss fint nu då vi lyckats ta oss ut ur hytten så de kunde städa och ha sig.


Förmodligen verkade det för henne till synes ha kunnat bli ett större problem att få ut oss därifrån. Inte nog med att Sapten-Simpan hade blivit Bakis-Limpan där inne, högar av alkohol, godis och märkliga icke-sexuella leksaker beprydde hytterna. Efter buffén på morgonkvisten låg vi alla till bädds och vilade ut oss i det gungande skeppet. Knack, dunk, lyset tänds; DA DA! Och in flyger Tobbe och Gno i hytten med städtanternas stora och präktiga städvagn. " Åh! Jackie Big Tits! (Spotify!)Den här låten kan vara den bästa som nånsin gjorts." och så upp, upp med volymen. "JACKE BIG TITS!" Om det fanns att ge en medalj i fyllekryssande så måste jag efter vår resa ge den till Tobias. Vi sammanträder formellt klädda, pampig musik, gevärselds salut, och hurra, hurra, hurra! När genom hyttdörren tanterna hördes leta efter sin försvunna vagn blev dock hela situationen mer spänd. "Marja, jag hitta den! jag hitta den!" "Den har stått här skitlänge." en fantastisk räddning av Krysstobbe tar oss ur dödläget. Åååh vår Krysstobbe, Det borde skrivas en hymn i hans ära, eller en opera. Vi borde göra honom till diplomat så han kan lösa alla de problem vi har i vår värld. Med Tobias som diplomat skulle det varken finnas ett nukleärt icke-problem i Irak och israel-palestina konflikten skulle vara ett minne blott. Låtom oss alla nu lyfta på hatten för vår Krysstobbe. Som Mikael uttryckte det för mig över telefonen: att se honom ta sig ned från min loftsäng var "comedic gold". Vår Krysstobbe har förmodligen inte bara en rejäl bakfylla att ta hand om idag, utan en, två, tre blåmärken och en märklig liten fulsnygg indietjej från Sjöhästen. Även om 24h krökande ligger bakom honom, he shall prevail! Krysstobbe, jag älskar dig.











4 kommentarer:

tobbe sa...

jag älskar fan dig med.

gno sa...

fantastiskt bra summerat! I miss the lööve boat allready :D

Anonym sa...

bra! lösa världsproblemen genom att skicka alla världens ledare på finlandskryssning med Tobbe som reseledare?

/Olof

Anonym sa...

Spiderweb, go!!!