tisdag 9 december 2008

Café och internet



Jag tror att Niklas är den som mest flänger runt på caféer och skriver och har sig med sin macbook. Niklas har jag för övrigt har skickat en invit till att få pilla på Arkitekterna, om han då har tid nån gång. Nu då när jag har fått min bärbara XPS är det även dags för mig att möta storstaden. Är man trött på slöhänga i sin lägenhet var evinnerliga afton, speciellt när alla intressanta TV-serier och träningen ligger bakom en, är det ut i hufvudstaden som gäller.

Det första som behövs är att lista ut vart det hela skall ta plats. Jag, mos och lillen har kanske traskat längs med Sveavägen hundra miljoner miljarders gånger och alltid velat hitta ett "trevligt litet fik" att fördrifva vår tid på. Var gång vandrar vi gata upp och ned och slutar på ett franchise-monopol aktigt hak där allt är stilrent och prettooooooo. Hur som, nu skall det letas efter vänner caféet up in this. Då det nu inte fungerar med det där planlösa spatserandet, ett spatserande i likhet med vad du gör när du vill hitta din alldeles egna pittoreska restaurang i utlandet, så krävs det något helt annat.

Fyra faktorer tar oss dit, samtidigt som en hel drös med kaffehak faller bort: Location, location, location och fritt internet.
På bloggen Kaffekultur kan man hitta en fin lista på alla caféer med internet i stockholm.

Norrmalm/Vasastan

Wienerkonditoriet - Biblioteksgatan 6-8
Non Solo Bar - Odengatan 34 - (Personalen lämnar password)
Möbel Café - Upplandsgatan 34
Sthlm kaffe med mjölk - Drottninggatan 73
Mojo - Adolf Fredriks kyrkogata 12
Cappuchetta - S:t Eriksgatan 70
Café 60 - Sveavägen 60 - (SkypeZones)
Coffee-House - Odengatan 45



Jag skall slå till på Café Non Solo Bar denna afton .. är det tänkt. Bara inte vanans makt för mig dit varje gång efter denna. Här är det beta av som gäller.

8 kommentarer:

S.C. sa...

Vanans makt tog mig ungefär hela vägen till soffan. Darn it!

10 resor sa...

dagens tips: www.cafekartan.se

S.C. sa...

Meh! det är ju den jag har länkat till längst ned .. Men tack ändå.

NJCM sa...

Ja, visst sitter jag här; på café Merci, Hornsgatan med Philips (öppet externt?) och läser/skriver/jobbar. Ser fram emot att medverka till din fina blogg så snart den här vecka börjar närma sig sitt slut. Ska vi cafésurfa tillsammans snart?

gno sa...

ska vi inte inta ett café och göra det till vårat "vänner-café" ? iofs så bor jag i solna så det får bli i mitt närområde om jag ska va med :D

NJCM sa...

Ja, "less than a hundred steps from our place to here"-regeln kan bli svår om mer än en vill vara med. Vi kanske kan tänja lite på det?

S.C. sa...

Jag kan sträcka mig till någonstans på gröna linjen Fridhelmsplan - T-centralen.

NJCM sa...

Den här typen av kompromisser kommer bara att föra oss raka vägen till Sergels torg och Drottninggatan. Är det verkligen vad vi vill?