tisdag 30 juni 2009

ipod vs. Walkman

30 år sedan så kom Sony Walkman. BBC lät under en vecka en 13-åring använda sig av den istället för en ipod. Tyligen så tog det tre dagar för honom att förstå att man kunde byta sida på bandet.

As I boarded the school bus, where I live in Aberdeenshire, I was greeted with laughter. One boy said: "No-one uses them any more." Another said: "Groovy." Yet another one quipped: "That would be hard to lose."

När mackapären kom till Sverige under åttiotalet så utlystes en tävlig i sann "vi hittar på egna namn på alla filmer också"-anda. Walkman fick alltså bli freestyle och det fastnade i folks medvetande. Lika krångligt som pommes frittes, french fries och chips om ni frågar mig. Vi kanske borde bestämma oss, speciellt i den datorvärld vi lever i. Ska vi ha animerade filmer eller datortecknade? attacha eller bifoga? delete:a eller ta bort?

1 kommentar:

NJCM sa...

Det här med glömd teknik är kul. Någon (jag minns inte vem, upplys mig gärna om det känns bekant) berättade nyligen hur han följt med sin typ sjuåriga dotter för att tvätta händerna i ett okänt hus.

"Pappa, hur får man fram vattnet?"

Hon hade aldrig stött på dubbla skruvkranar förr och fattade inte hur man gjorde utan en sådan där universalspak.

(Fan, vi behöver verkligen bra ord för olika krantyper. Eller jag behöver i alla fall lära mig.)

För övrigt är ju både Walkman och musikkasetter oerhört tilltalande rent utseendemässigt. "Groovy" kanske är ordet.