måndag 23 mars 2009

Amerikaner för feta för militär tjänstgöring


Jag minns när jag såg på det fantastiska Arrested development. I en kupp mot sin moder som han anser ger honom alldeles för lite tid så söker Buster till armén. När kuppen lyckats vill han ju inte längre ligga inne för tjänstgöring. Hans väg ut är att berätta om alla problem som han har, kroppsligt och fysiskt. Dess värre har kriget gjort att standarden sänkts så pass mycket att han blir antagen i vilket fall. Med det i åtanke har det nu visat sig att sökande till den amerikanska armén till stor del är för feta. Trots brist av soldater så finns det inte möjlighet för dom att anta alldeles för överviktiga människor. 26% kroppsfett är gränsen, själv har jag runt 15%, normalt för män är 12-20%. Tydligen är 74% överviktiga i USA. Jag räknade för övrigt ut att mitt egna energibehov är runt 3250 Kcal om dagen (Om du själv vill kolla upp lite så kan du göra det här). Runt 700 000 (7%) svenskar är överviktiga och har ett BMI som överstiger 30. En till "fun fact" blir då hur ett ateistiskt land som Sverige (46-84% ateister/icke troende) jämte USA med 85% kristna har 67% mindre tjocka människor. Det är just det som är extra roligt när frosseri är en dödssynd.

Inga kommentarer: