måndag 3 mars 2008

Alexander Graham Bell




Idag hedrar google Alexander Graham Bell, den där skäggiga typen som uppfann telefonen eller om det var mikrofonen.

Jag gick in på wikipedia för att läsa lite om uppfinnaren i fråga.
Och så läste jag något lite märkvärdigt

"2002 kom den amerikanska kongressens representanthus fram till att det inte var Bell som uppfunnit telefonen. Representanthuset ansåg att den riktiga uppfinnaren till telefonen är USA-italienaren Antonio Meucci. Kanadas parlament utfärdade dock en motresolution som erkände Bell som telefonens uppfinnare."

Antingen så uppfinner man telefonen eller så uppfinner man något annat.
Vad uppfann isåfall Antonio Meucci?

Jag skulle vilja se hur resonemanget gick till hos den amerikanska kongressen.

- Bell uppfann inte telefonen!, det gjorde Antonio. Helt säkert.
- Hur vet du det?
- Han ringde mig och sa det.

ha ha ha .... aaaa vart får jag allt ifrån?

Inga kommentarer: