fredag 18 september 2009

Dorian Gray

Jag vill tro att det var just en filmatisering av Dorian Gray som vi hyrde. Jag, Moa och Niklas var nere på den lokala videouthyraren med sitt egentligen ganska smala utbud. Döm av förvåning när vi fann just den filmen. Senare, väl framför TV-apparaten så tog det väl en fem minuter innan vi förstod att det inte gick att titta på. Men hur blir det då nu? Oscar Wilde är ju en given favorit, och historian än sen då! Fantastikt, fantastiskt! Som film? -Denna gång kanske det funkar ... men förmodligen inte. Jag tycker vi läser boken igen istället, eller sätter upp en pjäs.

1 kommentar:

NJCM sa...

By the looks of it: förmodligen inte. Synd.

Få romaner har adapterats för vita duken/silverskärmen så många gånger. Jag har bara sett den filmatiseringen som vi hyrde den där ödesdigra kvällen. Totalt värdelös; inte nog med att de flyttat handlingen till någon slags odefinierbar nutid, de hade flyttat alla stackars karaktärer till Amerka! Nej, nej, nej.

Vad jag har hört så ska Albert Lewins version från 1945 vara ganska bra. Men risken finns nog att jag slår mig ned i biofåtöljen och bevittnar ännu en slakt. Vi får väl se.