onsdag 29 juli 2009

Kejsarens nya iPhone


Att Apple är ett företag som berör är det inget snack om. Få företag lyckas skapa ett sådant stort intresse kring sig själv och sina produkter. Apple använder sig av en marknadsföringstaktik som kallas Lovemark. Tekniken uppfanns av Kevin Roberts, CEO på reklambyrån Saatchi & Saatchi, då han ansåg att det var väldigt viktigt att bygga framtidens varumärken på ett nytt sätt.

Lovemark bygger på att involvera och beröra sina kunder. Det finns några grundregler att följa:

Mystik
Ha bra berättelser: Historiskt, i nuet och för framtiden; snudda vid drömmar, myter och hjältar och skapa inspiration.

Sensualitet
Ljud, bild, doft, beröring och smak.

Intimitet
Engagemang, empati och passion.

Många moderna företag bygger sin marknadsföringsstrategi efter dessa regler, bland annat: Google, Facebook och IKEA. Men visst blir det lite skrämmande och ganska roligt att skämta om, när anhängarna till kommersiellt företag blir överdrivet fanatiska och näst intill religiösa.

The Onion har tagit till vara på detta med hjälp av en gammal saga, mycket bra.

Läs artikeln här

2 kommentarer:

S.C. sa...

Det här är right up Mickes alley. The onion is teh shizzle i tell jah!

gno sa...

kul!