söndag 11 januari 2009

Stig Dagerman


Det är sent, sent på året som Nobelpriset delas ut. När Jean-Marie Gustave Le Clézio fick nobelpriset i litteratur så hade Stig Dagermansällskapet nån månad tidigare utnämnt den samme till Stig Dagerman priset. Bara för Clézio befinner sig i Sverige är inte den enda anledningen till att han ideligen nämner Dagerman som en stor författare och inspirationskälla till hans eget författande. När Le Clézio fick reda på att Stig Dagerman inte alls var en samtida författare som han hela tiden trott blev Le Clézio chockad av att när han var tio år gammal, en lång tid tillbaka i tiden, så tog Stig dagerman livet av sig. Om vi ska läsa något det här året så torde vi ta del av denne gigant som 22 åring i hans debut "Ormen". Så jag välkomnar alla varmt till Arkitekternas bokklubb i februari där den första boken, vilket utan mera tjat, jag allena möjligtvis blir den enda deltagande i. Nu har jag en annan bok att avsluta först men i februari längtar jag om inte annat efter en del i Ormen som jag hört ska vara fantastik, nämligen när de värnpliktiga ligger vakna och berättar historier för varandra. Summa sumarum: Ge Dagerman och hans Ormen en kvart om dagen i februari så kan vi prata om det hela över en öl sedan. Föresten, har det någonsin funnits en snyggare svensk författare än Stig Dagerman? I think not.

2 kommentarer:

gno sa...

han påminner lite om dig i utseendet ... snyggt!

S.C. sa...

det är nog därför han är så snygg. Du får läsa klart den galopperande svensken nu så vi kan läsa ormen tillsammans i feb.