söndag 29 april 2007

Högtryck


  • Högtryck är en skiva av Ulf lundell
  • Högtryck släpptes i maj 2005
  • Högtryck har ett titelspår.. som heter "högtryck"
  • "Högtryck" är 11 minuter och 44 sekunder lång




Låten och egentligen hela skivan osar så mycket svensk vår och sommar att man nästan får kväljningar. Nu är det ingen dålig skiva, tvärt om! Den är fantastisk. Det är lite utav en karikatyr av svenskens sommar. Christian har en vän som bodde is Sverige ett tag som utbytesstudent. När han skulle beskriva det svenskaste han märkt på sin utbytestripp så var det vår och sommarkänslan som han menade som svenskt. Just när alla stod på tågperrongen och solen kikade fram, de tog ett steg fram. Ett steg ifrån skuggan, vinklade upp sina ansikten mot solen, blundade och log kanske lite. Bara så lite så att ingen märker. Det var svenskt för honom. Högtryck är svensk försommar för mig. Med rader som "Baby för in sin hand under mina armar, solen gnistrar i strömmens vatten, vitt, vitt, vitt." och "Baby säger: jag vill åka cabbad sportbil härifrån och blåsa håret rätt ute på fyran och sen gifter vi och köper ett stort hus i söder. Jag klarar inte av tanken av vintern och hur det är då, den där långsamt sövande döden. Jag säger ok baby, ok."

Inga kommentarer: