tisdag 15 januari 2008

Snuset : en växande produkt



Snus är något speciellt för oss nordbor, när vi åker utomlands kan vi stoltsera med våran egna tobak och förbluffa människor med den. Faktum är att snus blivit så omtalat att det är påväg att bli ett nytt svenskt exportord.

Vid årsskiftet höjdes priset på snuset i hela norden med mellan fem och sex kronor dosan. Det berodde dels på en skattehöjning och dels på att marknadsledande Swedish Match höjde priset. I Norden har Swedish Match ett starkt grepp på marknaden men internationellt sett är Swedish Match hårt pressat av de rikiga jättarna. I och med att röktobaken i allt högre grad minskar i försäljning globalt så ökar snuset i försäljning.

"Altria som snart ska delas upp i två separat börsnoterade bolag Philip Morris och Philip Morris International håller på att lansera sitt Marlboro snus och Reynolds har startat provförsäljning av sitt Camel snus. Dessa tobaksjättar har en enorm fördel, deras varumärke.
Även för en inbiten svensk snusare är det svårt att se att Göteborgs Rapé, Röda Lacket, Ettan, General eller ens konnesörernas favorit Probe ska kunna mäta sig med Marlboro och Camel." skriver E24.se

Vi i norden har svårt att tänka oss gå till Pressbyrån och köpa en dosa Marlborosnus, men faktum är att snart kommer det var en verklighet dessvärre.

Jag gissar på att Swedish Match antagligen blir uppköpt av någon av tobaksbossarna och sen är Generalsnus historia. *snyft*

Källa : E24.se

Inga kommentarer: