torsdag 24 januari 2008

Little Dragon


Jag satte mig ner en gång, i ett stor tält på gräs och grus och bara lyssnade. Gustav kom några minuter senare med en slushpuppy i ena handen. Jag smakade och det var lite rom i glaset. Det var en scen en bit bort med en massa instrument på, framför den stod en skara människor. Det var en dagen-efter känsla som rådde i tältet vilket kan liknas vid frukosten på Finlandsbåtar. In på scen träder två två män i klänning och ställer sig bakom sina datorer. Fram kommer också Ståbasist och trumslagare sist av allt glider en mörkhårig kvinna in på scen. Varken jag, Gno eller någon annan pratade egentligen med varandra men när musiken gick igång och hon började sjunga Come to me svär jag att vi alla bara log.
Vi var i Danmark på festival och det var en alldeles underbar morgon som hade tagit fart. Bandet var Koop och hennes namn är Yukimi Nagano. Hennes andra band som jag så länge har hållt utkik efter heter Little Dragon. DNs skribent Nanushka Yeaman menar att självbetitlade skivan är bättre är den bästa svenska popskivan som gjorts 2007 och att Jens Lekman kan slänga sig i väggen. Jag säger bara med en klump i halsen... det är ... så ... vackert.


DN

2 kommentarer:

tobbe sa...

Fantastiskt!

Fredagstips från mig: Bat for lashes - what's a girl to do. Grym låt o ännu grymmare video.

S.C. sa...

Grymt soft Tobbeman! Lite Donnie Darko feeling över videon där också.