torsdag 19 november 2009

NME - albums of the decade list

NME lär inte direkt bli den första med en lista såhär i sluttampen av året. Desutom har vi ju ett helt decennium bakom oss i det nya årtusendet. Här är några av deras favoriter:

NMEs Top tio (av hundra) 2000 - 2010


1. The Strokes – 'Is This It'

2. The Libertines – 'Up The Bracket'

3. Primal Scream – 'XTRMNTR'

4. Arctic Monkeys – 'Whatever People Say I Am, That's What I'm Not'

5. Yeah Yeah Yeahs – 'Fever To Tell'

6. PJ Harvey – 'Stories From the City, Stories From the Sea'

7. Arcade Fire – 'Funeral'

8. Interpol – 'Turn On The Bright Lights'

9. The Streets – 'Original Pirate Material'

10. Radiohead – 'In Rainbows'
Kanske kan någon kompilera sin topplista och skicka vidare via Spotify så kan vi tillsammans avgöra vad som gäller 2000-2010?

13 kommentarer:

NJCM sa...

Ja, jävlar. Gitarrbaserad pop tillverkad i England och Nordamerika (i 90 procent av fallen av vita män) fick verkligen ett välförtjänt uppsving under nollnolltalet. Det var väl på tiden?

NJCM sa...

Alright, mission impossible: Du har tio minuter på dig (typ) att välja bästa låten från varje år.

De ligger med 00-låten högst upp och 09-låten längst ner, håll det gärna så. Game?

http://open.spotify.com/user/njc/playlist/2kDHNLwwWrCq5ljihORpCA

P.S. Ja, jag ångrar mig redan.

tobbe sa...

Men ska alla lägga till på samma lista eller ska man göra sin egen? Kan bli svårt o hålla isär årtalen om man gör på samma kanske?

NJCM sa...

Jag har gjort en öppen (se ovan) och en egen, som ingen kan förstöra (även om jag själv är lite sugen på att gå in och pilla). Den sistnämnda hittas här:

http://open.spotify.com/user/njc/playlist/1aqqexu27pChoY14PqHO4T

Tobbe, gör en egen! Så kan jag stjäla och lägga till på den andra. Och skynda! Jag vet att jag har missat massor.

S.C. sa...

S.C's lista 2000 - 2009

Måste dock påpeka att varken Joanna Newsom eller Tiger Lou fanns med så det tredje alternativet blev år 2004 "Dizzee Rascal"

NJCM sa...

Toppen! Men, du har missat 2000 tror jag bestämt. Gör om gör rätt. Lägger till resten så länge.

NJCM sa...

Nej, 2002 menar jag. Förvirrad och drucken. Oh, well.

S.C. sa...

Ordnat!

NJCM sa...

Jag skulle vilja påstå att den kom 2001, men vafan. Är hur som helst mycket nöjd med listan so far!

S.C. sa...

ja, alltså jag tror jag tog den från live vegas skivan.. fusk! kanske ändrar senare.. Nu är det alla andras tur att fylla på!

S.C. sa...

Nu har jag bytt ut strokes, eftersom det var fel år. Jag bytte också ut 24, mest eftersom det blev så jobbigt att lyssna på listan eftersom den sticker ut lite för mycket. Egentligen skulle ju Peach, Plum, Pear eller Oh Horatio ha varit där så jag räknar inte det som fusk...

Jag gjorde som du, Niklas och bara körde på och ångrade mig en massa sen men nu får man inte pilla för mycket för då blir det bara strunt av alltsammans tror jag. Tobbe ska ju komma med sin lista så han får inte ta för mycket tid på sig!

tobbe sa...

Här är den då, fan va svårt det va!
TJUVEN 00-09

S.C. sa...

Bra där! Nu är det bara några till som behöver komma till skott.