söndag 22 november 2009

Årtiondets topplista forts.

Uppdatering!

Arkitekterna debatterar om sin, men under tiden så har Elle släppt deras mer nedbantade lista med top tre album:

1. Andrew W.K. - I Get Wet
2. Shania Twain - Up!
3. T-Pain - Epiphany

Det kan vara värt att påpeka att det alltså är kvinnomagasinet Elles lista. Jag vill inte nedvärdera det kvinnliga könet och på något sätt hamna i en genusdebatt gällande huruvida kvinnotidningar inte kan det här med musikjounalism på något sätt, men har någon ens velat lyssna på Auto Tune ekvilibristen T-pain eller "countryns" Shania Twain, ja, här behövs det nog sättas ett par kaninöron gällande musikgenretillhörighet för senast jag kollade så hade de flesta i kategorin skägg snarare än silikonimplantat. That-don't-impress-me-much Shania-en av de bästa det här decenniet? Och Andrew W.K. WTF? Jag visste inte ens att han levde längre.

Det här med att hålla sig genusneutral var svårare än jag trodde, men mina vänner och vänninnor, om vi summerar: Handen på tutten/bröstet ... Tio år av musik ... tio år med en musikhistorisk tillbakablick där vi väljer de mest omvälvande och talande skivor som representerar den tid som flytt. Skulle du? Skulle Proust? Skulle någon överhuvudtaget ha valt Shania när exempelvis M.I.A fanns där? Och det roligaste av allt i den här kråksången är kanske att Elle valde den ju inte alls manschauvinistiska T-Pain framför exempelvis Antony and the Johnsons. Bah! Och jag som inte skulle snöa in mig på det här om kön ...

4 kommentarer:

Miii sa...

Sebs, jag tror du oroar dig för att dra hela flicksläktet över en kamm i onödan.

Jag tycker man kan säga att Elle inte "representerar" alla tjejer precis som jag har svårt att identifiera mig med idé-kapitalet som framhärdas i t.ex. "King" eller "Slitz".

"Tjej-tidnings"-begreppet är missvisande och "mans-centriskt" eftersom det inte finns (talas om iaf) några "kill-tidningar" utan "grabb-tidningar" dvs. (kille = ok, grabb = idiot).

Miii sa...

Dessutom:


T-pain! T-pain!!!!1


*~^'.W. - .T. - .F.'^~*

Miii sa...

!!!!!!!!!!

S.C. sa...

Frågan är ändå vad tidningarna utgör sig för att representera.. Ja, det hela är en fasad, en överdriven sådan- både för "killtidningar" och "tjejtidningar".