fredag 27 november 2009

Läsning helgen v. 48


Intervjuer med Thåström har varit sällsynta ett bra jävla tag nu. Intervjuer med Thåström som går mycket längre än att behandla frågan om varför intervjuer med Thåström har varit så sällsynta ett bra jävla tag nu har varit så pass sällsynta så pass länge att de lika gärna kunnat klassas som utdöda. Glädjande då att nya samlingen också genererat just en sådan intervju. Texten är kanske inte sensationell (hur skulle det ha gått till, liksom?) men fantastiskt läsvärd. Och den illustrerar såväl varför Joakim är sitt hemlands mest mytomspunne och älskade rockstar som varför Georg är sin tidnings främste intervjuare i personporträttskategorin. Även när just det här med ickeintervjuerna avhandlas:

Jag har poserat klart. Och vill folk lyssna på mina låtar och min röst så tror jag faktiskt att de gör det ändå. Det fanns en tid då jag behandlades som en människa som satt inne med sanningar: ”Här kommer han och han har lirat i Ebba Grön och skrivit kvasipolitiska texter i Imperiet”. Jag fick frågor om … världssvälten och kände bara: ”Hur kan ni fråga mig det? Är ni galna? Jag är bara en jävla lodare från Högdalen. Jag är ingenting jämfört med någon annan.”

För övrigt: "We'll make all the right appointments no one ever has to know, and then tomorrow I'll turn twenty-one, we'll script another show. We'll play charades up in the Chelsea, drink champagne, although you shouldn't be. We'll be blind and dumb until we fall asleep." Alltså, ursäkta om jag tjatar, men oönskad graviditet har inte varit så vackert sedan Hemingways dagar. Om ens då.

1 kommentar:

S.C. sa...

Färntastiskt! Thåström är en hederlig gammal goding, det e vad han är.