onsdag 18 februari 2009

ταραχή


Ja, det står Kaos på grekiska, eller ursprungsordet till det. Den ursprungliga betydelsen av ordet är "rymd". I den tidiga kristendomen fick den en ny, missförstådd betydelse. Den betydelse som vi känns vid idag, nämligen "oordning". I den grekiska mytologin var Kaos den oändliga världsrymden, men det var inte en rymd som bestod av ett absolut tomrum. Det sågs som en formlös urmateria och Kaos var det som fanns innan allting annat och ur vilket uppstod "den bredbröstade jorden" Gaia.


En annan märklig vändning som ordet har gjort inom naturvetenskapen är just att det där inte betyder oordning utan snarare en viss typ av ordning. En ordning där en liten förändring kan skapa en stor i ett senare skede. Förändra något litet och du förändrar allting. En film som jag aldrig uppskattade men många andra tjatade om i dess glansdagar var Butterfly effect. I den så använder de sig av den del av kaosteorin som åsyftar just " the sensitive dependence on initial conditions". En liten fjärils vingslag skapar små förändringar i atmosfären vilket i slutändan påverkar en tornados vägbana eller askalerar den.När jag läst på kring kaosteorin har jag aldrig riktigt fattat den, om man ser den såhär; strikt populärvetenskapligt är det ändå lite begripligt.

4 kommentarer:

NJCM sa...

Det är något så fantastiskt fint med kaosteorin. Tack för den popvetenskapliga genomgången. Vill du inte ge mig nåt mer på temat?

Anonym sa...

Temat kaos?

//S.C.

NJCM sa...

Chaos is the theme, Hästen is the team. Chaos be the scheme, Hästen the regime. Kom hem.

Anonym sa...

Jag har glömt bort hela grejjen! Men börjar erinra mig nu. Starta ett nytt projekt på google docs och delge mig dina tankar - and let´s roll!
//S.C