torsdag 6 mars 2008

Stegling och handskriftskunskap


" En tjuf i Galgen upphängd, wid Namn Oluff Köpman hwilken ingen bättring står att förmoda, därför Hängas. " så kunde det stå i en förteckning av dödsdomar ifrån 1653. Själv har jag fått tydliggöra liknande fall i timtal under hela dagen. Allt i en skrivuppgift i handskriftkunskap jag är tvungen att ta i den kursen jag går nu. Andra favoriter som jag lyckas förtydliga, är hur 1750 den 25 sept:
"Daniel Geuvler med eget blod (oläsbart) svurit sig till satan"
samt det mer tragiska fallet från 15 oktober:
"Anders Jonsson och Kerstin Pärsdotter med varandra lägetsmål har gått och hon efter överenskommelse med honom intagit qvicksilfer" Ack, ack. Efter allt otuckt och när väl barnet kom var det kanske ända lösningen? Det är många pigor i texterna som blir halshuggna för att ha begått barnamord också. De värsta straffet verkade vara Rådbråkning vilket innebar att man krossade händer, fötter och/eller bröstkorg med ett hjul. Vid stegling hängde man ut stympade kroppsdelar på påle och hjul. Man kunde exempelvis "På fem stägne lägges" om en man mördat någon (slutet av 1600-t i Sverige) först blir man dock rådbråkad.

Idag tänker vi nog många, tja gud va hemskt det var förr. Men tänk om 300 år när man ser tillbaka på våra sjuka frihetsberövanden om fem-tjugo ja livstid! herregud. Idag är alla arkivhandlingar en guldgruva framförallt för släktforskare och hyllmil finns att gå igenom på Riksarkivet i stockholm för den som vill se om sin farsfars far kanske blivit dömd för förfalskingsbrott inom hattmakeribranschen. Det finns "månadens brev" att läsa precis när man kommer in till Riksarkivet (på höger sida). Denna månad är det bevismaterial som en präst framfört; Det är en man som har skrivit ett kontrakt med blod (förmodligen såsom Daniel Geuvler). Han ber satan om hjälp med sina finanser då "Gud inte vill hjälpa ändå". Han ger också en tidsfrist till djävulen till nästkommande dag kl ett. Man känner historiens vingslag när man står så nära ett 1700-tals pergament.

1 kommentar:

gno sa...

hårda straff va det, men till saken hör väl att vi slutat nyttja direkt fysiska straff utan övergått till mer mentala och frihetsberövande straff.

jag vet inte om något straff är bra, en oerhört svår fråga.

När jag va på historiska museet med Joel hade dom ett helt rum fyllt med gamla redskap som använts åt straff.

Jag testade att sätta mig på bocken. En V-formad stock med spetsen uppåt. Där kunde dömda få sitta i timmar, jag klarade 30 sekunder.