lördag 3 oktober 2009

Reklam för Canal+



Tjaa det finns reklamer som är tillräckligt bra för att fnittra lite åt. Som använder humor för att sno åt sig sina mind-shares, kanske kan den vara så kul att någon postar den på sina polares blogg rentutav.

Den reklam vi normalt utsätts för här i Sverige har en tendens att vara 1. Förolämpande korkad 2. Till stor del beroende av upprepningar för att föra fram sitt budskap.

Viss svensk reklam är ändå "bra" utifrån en marknadsföringssynpunkt tycker jag. ICA-stig et al har ju verkligen lyckats utifrån ett mind-share perspektiv med varumärketutvecklingen. Kan komma på mig själv att skrocka lite åt den reklamen ibland trots att jag kanske skäms för det efteråt. IKEAs marknadsföring har också haft sina ljusa stunder enligt mig.

Men på det stora hela är det ju fortfarande "Cilit-bang och smutsen är väck!"-reklam dubbad från tyska som ligger som ett lager av äckligt gult bajs över marknadsföringen medel-Svensson utsätts för. Dessa reklamer snor ju också åt sig mind-shares men om det sker till priset av att man hatar varumärket intensivt så kan man ju fråga sig om det är en bra strategi i längden...