tisdag 19 maj 2009

Lost


Vad hände egentligen? Säsongsavslutningen var en som heter duga. Igår var jag tvungen att hålla för mina öron för att inte Gustav och Jocke skulle avslöja för mycket då jag inte sett avsnittet än. Nu när det är avklarat, och har sjunkit in så kan vi ju påbörja spekulerandet. För er som inte följer serien eller om ni hade tänkt börja titta är det nog dags att sluta läsa nu.

What lies in the shadow of the statue?
Ja, vad är det nu då? Minns ni hur den tappra blona Juliet som del av "The others" pratar latin? Så vad svarar då Richard på denna fråga?


Jakob & Easau är med i gamla testamentet. Det behöver inte nödvändigtvis vara denna Easau som så gärna vill döda Jacob men det passa väldigt bra in. Jakob lyckades först köpa förstfödslorätten av sin bror och sedan lura sin far att välsigna honom i tron att han var Esau:

"By your sword you shall live, but your brother you shall serve; yet it shall be that when you are aggrieved, you may cast off his yoke from upon your neck"


Men Gud hade andra planer för Jakob, bland annat efter ett möte med en ängel så kom han att kallas יִשְׂרָאֵל, Israel (Yisra`el, "one that struggled with the divine angel")
Ja, det finns många mytologiska aspekter som tar plats i Lost. Se bara till Jakobs väv till exempel, och är det inte passande att han frände är svartklädd när Jakob är så vit och god?

Richard svarar för övrigt till de utsändas fråga:

Ille Qui Nos Omnes Servabit , "He who will save us all."
Men hur ska då Jakob lyckas rädda dom alla i slutet, eller ska jag säga början? Ja, jag vet faktiskt inte.

Inga kommentarer: