lördag 1 november 2008

Jonathan Harris exemplariska samlande av berättelser.


Det var länge sedan vi körde en TED talks. Det finns så otroligt många och häpnadsväckande saker att finna där. Ofta när jag inte riktigt orkar sitta och äta i köket, så sätter jag mig lugnt och sansad framför datorn och chansar på att någon av de tal som finns samlade där skall vara något för mig. Jonathan Harris är allt just vad som passar fint till min måltid. I de berättelser som han då samlar är det inte själva narrativet, berättelsens röda tråd som är av vikt. Jonathan Harris arbetar med att samla på verkligheten. En verklighet som är otroligt svår att skriva ned på ett papper eller bara rikta en filmkamera mot. De olika saker han har tagit fram för sitt insamlande är ibland snudd på genialiska, ett steg mot något oändligt där du själv blir den som väljer vad som är rätt pusselbitar för att skapa just din historia.

Håll ut till hans sista projekt och säg mig om det inte är svårt att låta bli att darra på läppen. Inte för att det är sorgligt nödvändigtvis men för att det är så extremt ärligt. Lyssna bara på den lilla snutt av intervjun som han gör via band, hur extremt intresserad och ödmjuk han tar sig till när han frågar.

Länk

Ladda ned: (.mp4)

1 kommentar:

10 resor sa...

Jag blir ofta så glad och hoppfylld nr jag tittar på TEDTalks. Det finns så mycket fantastiska berättelser och projekt och människor i världen.

Det väcker ganska många frågor om historieberättande det här. I fallet med valen. Är det historien om historien som man fascineras av eller är det historien av valen... osv. Nu skulle man haft ett sällskap som diskuterade current events...